سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آوات

بازاریابی کالا در عراق

بازاریابی کالا در عراق –قوانین بازاریابی کالا در عراق – چگونه در عراق بازاریابی کنیم؟ آیا میتوانیم به راحتی در عراق بازاریابی کنیم؟ بازرگانی معتبر در خصوص بازاریابی کالا در عراق را از کجا پیدا کنیم؟ کدام شهرهای عراق مناسب بازاریابی است ؟ قوانین کشور عراق و رابطه آن با ایران در امر کالا چگونه است؟

 

سوالاتی از این قبیل در ذهن متقاضیان بازاریابی کالا در عراق بوجود آمده است که در این مقاله به بحث بازاریابی کالا در عراق میپردازیم

 

کشور عراق *** بازاریابی کالا در عراق

 

عراق همسایه غربی ایران و یکی از مکان های بکر برای تجار ایرانی به شمار می رود. یکی از مزیت های بازار عراق این است، که پس از سال ها تجارت های کوچک و بزرگ، در مقایسه با سایر کشور ها، تجار ایرانی خیلی نیاز مبرم به بازاریابی کالا در عراق ندارند. این کشور دومین منابع ذخایر نفتی جهان را دارد و بیشترین بودجه خود را از طریق فروش نفت تأمین می کند. این کشور تقریباً بعد از جنگ های چندین ساله خود، برای تأمین بسیاری از کالا ها به کشور های دیگر از جمله ترکیه، عربستان و ایران وابسته است. بصره نزدیک ترین بازار صادراتی عراق به ایران است و فاصله آن تا آبادان 20 کیلومتر می باشد. نزدیکی مرز عراق به ایران ،صادرات به عراق را آسان تر می کند و همین امر باعث اهمیت و کاهش هزینه ها در تأمین مواد غذایی برای بازار عراق است و یکی از مزیت‌های مهم صادرات کالا به عراق محسوب می‌شود.

 

شرایط تجارت و بازاریابی کالا در عراق

برای تجارت و صادرات کالا به عراق و  همچنین داشتن مراودات مالی با تجار این کشور، دانستن نکات اولیه و مهم ضروری می باشد، از این رو بر آنیم که در این مقاله شما را با قوانین تجارت در عراق آشنا کنیم. در زیر برخی از معمول ترین قوانین تجارت در عراق ذکر شده است.

 

مهم ترین سیستم ارتباطی برای تجارعراقی از طریق   ” ایمیل ” می باشد.

بهتر است تمامی مکاتبات اولیه, کاتالوگ های ارسال شده و …. در درجه اول به زبان عربی بوده و در مرحله دوم به زبان انگلیسی باشد.

تجار باید بدانند که برای فروش کالا در عراق، نیاز به سرمایه هنگفت ندارند. باید دانست که در این کشور، در کنار بازاریابی کالا در عراق، عمده فروشی و خرده فروشی کالا ، امکان پذیر می باشد.

امکان خرید و یا اجاره ملک و زمین در عراق برای تجار ایرانی وجود دارد.

در حال حاضر، امکان ارسال و دریافت هر نوع وجه, حواله و یا تعاملات از طریق اعتبارات اسنادی و افتتاح اعتبار L/c در کشور عراق امکان پذیر است .

تجار عراقی اغلب تمایل دارند که بدون واسطه و با کمک بازاریابی کالا در عراق و مستقیماً از خود کارخانه جنس را تهیه کنند. آن ها خود هزینه های گمرک را پرداخت کرده و مستقیماً به تجارت می پردازند.

هر تاجر ایرانی که قصد صادرات کالا به عراق را دارد باید یک مترجم و یا کارمند جهت بازاریابی کالا در عراق نیز استخدام نمایید. اینکه شخص خود عراقی باشد بسیار مهم است. زیرا که زبان عربی عراق با زبان عربی خوانده شده در مدارس و دانشگاه های ایران کمی متفاوت است.

 

 

تجارت با مناطق شمالی عراق کمی متفاوت با جنوب و مرکز عراق است. زیرا که این مناطق کردنشین بوده و باید تمامی مکاتبات و بازاریابی کالا در عراق، به زبان کردی باشد.

تمامی واردات کالا به عراق آزاد بوده و بدون هیچ گونه پیچیدگی های گمرکی است. تعرفه وارد کردن اقلام ضروری ( مانند مواد غذایی و دارو ) به عراق صفر درصد می باشد، صادرات ماشین آلات صنعتی و کالاهای واسطه، 1 درصد و ما بقی حداکثر 5 درصد است.

تجار همه باید بدانند که قبل از ارسال هر گونه کالا به عراق، باید از باز بودن مرز و گمرک در غرب کشور آگاهی کسب کنند. این قضیه مخصوصاً برای صادرات مواد غذایی و دارویی مهم است.

تقریباً هشتاد درصد بازار عراق در انحصار بخش های دولتی است و فقط 15 درصد آن برای افراد با نفوذ و تنها 5 درصد باقی مانده متعلق به بازرگانان عراقی است.

برای فروش، بازاریابی کالا در عراق و یا مشارکت در مناقصات این کشور، باید درعراق به ثبت شرکت بپردازید.

با توجه به اینکه در عراق بی ثباتی و عدم وجود سیستم انتظامی و قضایی مدون وجود دارد، پیدا کردن افراد و یا شرکت های عراقی، که مطمئن از جهت وصول مطالبات باشند، کاری بس مشکل است. لذا توصیه می شود، که تمامی تعاملات و صادرات به صورت نقدی یا اعتبارات اسنادی باشد.

با پایان یافتن جنگ های داخلی در عراق، دولت این کشور می کوشد که به مراودات تجاری و اقتصادی با کشور های دیگر اقدام کند. از این رو بهتر است، تجار ایرانی به عنوان یکی از شرکای تجاری عراق، به ثبت شرکت، بازاریابی کالا در عراق و استقرار در این کشور بپردازد.

به دلیل مشکلات فراوانی از قبیل نبود سوخت، برق و مواد اولیه برای کارخانه های عراقی، احتمالاً تا چند سال آینده نیز این کشور نیاز به واردات کالا از جانب ایران را دارد. بنابراین یکی از بهترین روش ها جهت فروش بیشتر، بازاریابی کالا در عراق و مشارکت دادن تجار عراقی در سود سهام کارخانه های ایرانی است.

با امن شدن مرز های هوایی عراق، امکان پرواز به‌به سوی بغداد و بصره از تهران برای تجار میسر است.

انتقال کالا به عراق، در حال حاضر از طریق مرز های خاکی صورت می گیرد. بعد از عبور از مرز عراق، باید از وسایل عراقی جهت جا به جایی استفاده شود.

هر روزه بیش از سه هزار عراقی به هدف های گوناگون مانند تجارت، زیارت، گردشگری، دیدار با آشنایان خود، مراجعه به بیمارستان ‌ها و … وارد خاک ایران می شوند. این حجم از نیروی انسانی فرصت مناسبی برای بازاریابی کالا در عراق و آن هم در خاک کشور عزیزمان را برای تجار ایرانی باز می کند. بنابراین می توان از حضور آن ها نهایت بهره را برد.

 

 

مزایایی بازاریابی کالا در عراق

عراق کشوری است که برای تأمین مایحتاج ضروری زندگی خود نیاز به کشور های دیگر دارد. در میان همسایگان این کشور، ایران می تواند بیشترین تجارت با عراق داشته باشد. زیرا که کشور عزیزمان ایران هم دارای مرزهای بیشتری برای صادرات بود و هم پتانسیل بالایی جهت تولید محصولات متنوع برای تجارت با عراق دارد. تنها موردی که می تواند در کشور عراق علاوه بر کیفیت باعث بیشتر تجار ایرانی شود، بازاریابی کالا در عراق و شناساندن محصول جدید به تجار عراقی است. این امر باید کاملاً به زبان عربی و توسط یک تابعه عراقی صورت پذیرد.

 

سخن پایانی

 

در انتها امیدواریم اطلاعات این مقاله مثمر ثمر واقع شده باشد. شرکت بازرگانی آوات و کارشناسان عالی رتبه آن همیشه و در همه جا حامی و مشاور شما خواهند بود…. . شما میتوانید با شماره های درج شده در وبسایت بازرگانی آوات با کارشناسان بازرگانی آوات تماس بگیرید. همچنین میتوانید سوالات ذهنی خود را در امر بازاریابی کالا در عراق برای ما در زیر همین مقاله مطرح نمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

 

به امید دیدار تک تک شما عزیزان

بازاریابی و صــادرات